drzeze's FotoPage
medicine,clinical image,fotapages
By: zeze abd

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  5  >  >>]    [Archive]
Wednesday, 16-Sep-2009 04:47 Email | Share | | Bookmark
SELAMAT HARI RAYA

Akhirnya berjaya abah buat kad raya......hahahahaha tahun ni malas betui abah ni....tapi dik disebabkan kekawan abah kuatkan semangat jadi akhirnya siap juga kad raya abah untuk kekawan2 serta cucu2 abah....hahahahah

Abah mengambil kesempatan mengucapkan Selamat Hari raya dan Maaf Zahir batin.....
terimalah kad yg tak seberapa ni.......kalau ada umur panjang kita jumpa lagi.....Abah raya ni giliran di Kg.Telaga Bata Aloq Setaq Kedah dari 18hb hingga 22hb.......kalau ada sesapa yg dekat umah cam kak amal dan geng2 camera men kad kedah tu jemput2 lah keumah.........phone dulu o12 5516219.




ok bye...pesan abah .....Pada yg balik kampung Pancu Cermat2 , yang perempuannya sediakan tuala basah , tolong lap muka suami tu jangan mengantuk.....masa raya tu ..bila makan tu ingat kad abah sama .......hahahahahaha

ok selamat hari raya........dr Abah Along Sekeluarga.


Saturday, 12-Jan-2008 10:39 Email | Share | | Bookmark
My Tok last journey...

my Tok menyahut panggilan Illahi diusia 78tahun..selepas terbaring sakit akibat stroke.


Tok dijaga setiap hari oleh anak anaknya ,mak,maklong ,maklang,paknyang dan pakcik Peli ...


Kematian Tok memberi peluang untuk mama berkongsi cerita pengendalian jenazahnya untuk panduan kerana ini fardu kifayah..kalau kita dapat buat orang lain tak payah...jadi jangan ngeri ye...Memandikan mayat orang Islam hendaklah dipelajari secara praktikal supaya lebih faham dan mudah kita melakukan...cuba ambil kesempatan melakukannya jika ada saudara terdekat meninggal...
daun pandan dan limaunipis di hiris nipis untuk ditabur ke atas kain kafan nanti.

sementara menunggu mayat dimandikan ..kain kafan siap dibentangkan

Dah siap mandi diangkat anak dan cucu untuk kafankan..


selesai dikafankan..semua saudara mara anak dan cucu mengambil kesempatan memberikan ciuman terakhir..ini Pakcik Peli anaknya yang bungsu.

kemudian di masukkan ke dalam keranda

Selepas itu disembahyangkan dan di bawa ke destinasi terakhir...tanah perkuburan..

Selesai dikuburkan talkin dibaca untuk yang masih hidup menginsafinya.yang hidup mendengar talkin di bacakan..

al-fatihah...
makhluk lain di kuburan




Sunday, 6-Jan-2008 18:01 Email | Share | | Bookmark
scabies-the kudis buta

scabies 1
scabies2
 
kudis buta or scabies sakit kulit yang sangat menggatalkan pengidapnya.Gatal yang tersangat gatal di waktu malam hari kerana hama/mites Sarcoptes scabiei.,yang menjadi penyebab sakit ini hanya aktif di waktu malam.



hama or Mites are small eight-legged parasites (in contrast to insects, which have six legs). They are tiny, just 1/3 millimeter long, and burrow into the skin to produce intense itching which tends to be worse at night. The mites which cause scabies are not visible with the naked eye but can be seen with a magnifying glass or microscope.

Scabies produces small bumps and blisters in the webs between the fingers, on the wrists and the backs of the elbows, in the groin and on the knees, and on the buttocks. Men sometimes get what look like pimples on their penis. It is helpful to know that not every bump is a bug. In most cases of scabies in otherwise healthy adults, there are no more than 10 or 15 live mites even if there are hundreds of bumps and pimples.

kalau salah seorang ahli keluarga terkena jangkitan ini sangat senang merebak kepada seluruh ahli keluarga yang lain atau jika di terjangkit kepada pelajar diasrama lagi senang merebak dan menjadi wabak yang menjengkelkan..mana tidaknya jadi kudis, menanah dan meresahkan pengidapnya.yang tak boleh tidur malam asyik menggaru je kerjanya.



Tuesday, 25-Dec-2007 01:05 Email | Share | | Bookmark
clinical image-KANSER KULIT

patient mama
picture dari mayoclinic
contoh SCC
makcik ni datang dengan kudis yang di lengan yang di sangka bisul tapi tak sembuh sembuh setelah menerima rawatan beberapa kali dari beberapa tempat selama 2 bulan, sebaliknya semakin membesar sehingga tahap begini .Makcik ni bukan mengidap kencing manis yang memungkinkan jadi kronik ulcer sebegini.

Puas di pujuk akhirnya makcik ini bersetuju untuk di rujuk ke hospital kerana nampak gaya ulcernya macam kanser kulit-Squamous cell carcinoma(SCC).Mama rujuk dengan diagnosis ? SCC.Anak makcik tu agak heran dan macam takyakin kudis macam ni pun mama tak leh rawat ke,nak kena pegi spital?
Non-healing ulcer yang nampak ganas macam ni berpotensi menjadi kanser kulit....tanpa rawatan awal boleh merebak dengan cepat & makcik ini boleh kehilangan sebelah tangannya jika lambat mendapat rawatan.
Alhamdulillah ...makcik ini datang beberapa bulan kemudiannya selepas menerima rawatan dari hospital ...dan telahan mama menjadi kenyataan...memang sah kanser kulit ..SCC....
"doktor spital bagitau mujur makcik datang cepat...belum melarat lagi....hanya cebisan daging disekitarnya telah dibedah bersama 'kudis' tu.Makcik tengok dalam wad yang sakit macam makcik ni yang kena kerat tangan pun ada...sebab dah melarat..."
Jadi jangan pandang remeh kudis biasa yang boleh menjadi luarbiasa sebegini...but don't worry most skin cancers can be successfully treated.
contoh contoh skin cancer:



Thursday, 25-Oct-2007 12:00 Email | Share | | Bookmark
Jom Raya Part II..

 
 
3 generasi
View all 4 photos...
entry kali ni pasal tok(my mom's mother)...diusia 98 tahun, tok yang stroke dan lumpuh sebelah kiri badannya menjadi tumpuan anak, cucu dan cicit di hari lebaran..


belaian cucu..dah bertambah kedut di muka tok ye..


3 generasi..adikZ,tok dan mak


adik pakaikan gelang baru untuk tok dari mama







[<<  <  [1]  2  3  4  5  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net